vineri, 10 iunie 2011

O carte nou-nouță : Zăpezi din miazănoapte de Neagu Udroiu

M-am bucurat să fiu alături de Neagu Udroiu la lansarea cărții sale Zăpezi din miazănoapte vol 2- Ambasador în Estonia , eveniment petrecut aseară la Fundația Nicolae Titulescu.

 Pe Neagu Udroiu îl știu exact de douăzeci de ani, din septembrie 1991, când el era directorul Agenției Rompres iar eu de-abia învățam cu ce se mănîncă meseria de ziarist. Lucram ca știrist la Radio de mai bine de un an și, după ce fusesem în ianuarie-februarie 91 corespondent de razboi în Golf, petrecându-mi o bună parte a activității în Israel, am fost trimis în septembrie să acopăr vizita Președintelui Iliescu în țara menționată. Misiunea mea era complicată pentru că trebuia ,musai, să iau un interviu Președintelui Israelului, Haim Herzog însă toate diligențele făcute la București eșuaseră pentru simplul motiv că perioada cu pricina era una specială în Israel, Președintele neacordând interviuri între cele două mari sărbători, Yom Kipur și Roș Hașana (Anul Nou evreiesc).
Trebuie să adaug că, în Israel - republică parlamentară - rolul Președintelui, desemnat de parlament, este mult mai decorativ decât în România. Haim Herzog, născut în Irlanda și sosit la 17 ani în Eretz Israel, era Președinte de 8 ani. Fusese militar, general în armata israeliană, fost șef al serviciilor de spionaj deși n-ai fi zis pentru că, așa cum aveam să constat, era un bărbat înalt, distins, trecut de 70 de ani și absolut fermecător, cu un aer de mare blândețe.

Întâmplarea a  făcut să reușesc să iau un interviu dlui Herzog exact cu o zi înaintea vizitei Președintelui Iliescu la Ierusalim. A fost unul dintre primele succese profesionale și m-am umflat puțin în pene să constat că fusesem citat de marile agenții de presă: AP, AFP și Reuters. Interviul în sine nu conținea noutăți formidabile dar era singurul acordat de Președintele Israelului care vorbea despre 43 de ani de relații bilaterale neîntrerupte și despre recunoștința sa datorată faptului că, omologul său român, efectua prima sa vizită oficială în străinătate, de la învestitură, în Israel. A doua zi primesc o invitație pentru recepția oficială, care se desfășura seara la 19, la hotelul King David.
                                                         King David Hotel - Ierusalim
Doar că, pe la 17, când încă mă aflam la Kol Israel, Radioul public, de unde mi se permitea să trimit corespondențele, sosește o limuzină de la ambasadă care mă ia pe neanunțate, încă în hainele de lucru -blugi și tricou- pentru că, mi se spune, măsurile de securitate impuneau controlul cu două ore înainte. Evident că am fost singurul îmbrăcat astfel la recepția respectivă, lumea venind în costume negre, rochii lungi, cu bijuterii scoase de la bancă ca pentru evenimente speciale.
 Mă simțeam ca naiba, mi-am luat un whisky extrem de mare și mă pitisem după o coloană de marmură, așteptând momentul s-o șterg ,,englezește,,. Numai că înainte să inițiez operțiunea exit , un nene zâmbitor, îmbrăcat adecvat momentului, vine spre mine și mă întreabă Dan, dragă, unde te-ai ascuns? Mă uit după tine de când am sosit. I-am răspuns că nu am găsit alt loc mai retras decât coloana aceea și că îmi făceam curaj să părăsesc incinta, după care l-am întrebat la rându-mi Da dumneavoastră cine sînteți? Sînt Neagu Udroiu de la Rompres și ne-am cunoscut în urmă cu vreo lună  în urmă la șeful tău în birou, îmi spune el. Upss, era chiar acel Udroiu, directorul Rompresului, prieten cu directorul de atunci al Radioului. Dumnezeu parcă îmi luase mințile, uitasem cu cu totul. Dragul meu, continuă el, tot drumul am vorbit despre interviul tău .A fost o lovitură. I-am vorbit și domnului Președinte despre el, îl auzise de ieri, i-a plăcut și chiar mi-a spus că vrea să te cunoască. hai să te prezint. Era prea de tot. Urma să întâlnesc pentru prima dată în viață un Președinte iar eu eram în teniși și blugi la recepție. Nici vorbă, eu plec brusc, i-am spus. La care Neagu Udroiu mă ia după umeri și-mi zice Hai, nu fii copil și să știi că nu se cade să lași un Președinte să te aștepte.M-a topit căldura din vorbele lui. Iar după aceea tot aerul serii s-a schimbat...

Azi, eu mă apropii binișor de 50 de ani, mă îmbrac ceva mai potrivit și nici nu mă mai topesc așa ușor iar Neagu Udroiu este de ceva vreme un distins pensionar care, spre finalul carierei a dat (aparent) presa pe diplomație înnobilându-le pe ambele. Ne întâlnim adesea, sîntem cumva vecini, uneori ne facem plimbarea de seară împreună, vorbind de una, de alta. Ieri Neagu Udroiu și-a văzut tipărite însemnările de ambasador în Estonia după ce, cu un an în urmă publicase volumul 1 al Zăpezilor consacrat mandatului petrecut în Finlada. M-am bucurat să fiu alături de el iar azi m-am delectat cititind deja câteva pagini din cartea sa.

Un comentariu:

  1. Dacă "Zăpezi din maizănoapte" este cel puțin la fel de plăcută ca prezentarea pe care ai făcut-o, atunci merită citită imediat!

    RăspundețiȘtergere